به منظور مقایسه چهار حالت هویت سردرگم, زودهنگام, مهلتخواه و کسبشده در سه گروه عرب, بختیاری و غیرعرب و غیربختیاری, آزمون تجدید نظر شده هویت بنیون و آدامز (امیدیان, 1382: 128) به 347 دانشآموز دختر و پسر داده ...
بیشتر
به منظور مقایسه چهار حالت هویت سردرگم, زودهنگام, مهلتخواه و کسبشده در سه گروه عرب, بختیاری و غیرعرب و غیربختیاری, آزمون تجدید نظر شده هویت بنیون و آدامز (امیدیان, 1382: 128) به 347 دانشآموز دختر و پسر داده شد. این دانشآموزان به صورت تصادفی از 8 شهرستان استان خوزستان انتخاب شدند. 78 نفر آنها عرب, 105 نفر بختیاری و 164 نفر از سایر گروهها بودند. نتایج در رابطه با مقایسه نمرههای هویت نشان داد که تفاوت آزمودنیها در هویت کسب شده معنیدار نیست ولی آزمودنیهای عرب در حالتهای هویت سردرگم و زودهنگام، از بختیاریها و گروه غیرعرب و غیربختیاری بیشتر بودند. در حالت هویت مهلت خواه دانشآموزان عرب زبان و بختیاریها از گروه سوم نمره بیشتری کسب کردند. در بعد اعتقادی گروه عرب زبان در هویت زودهنگام بر دو گروه دیگر برتری داشتند. در حالت مهلتخواه، در بعد اعتقادی گروه عرب فقط بر گروه غیرعرب و غیربختیاری برتری داشت و با گروه بختیاری تفاوت معنیداری نداشت. در بعد روابط بین فردی نتایج مشابهی به دست آمد. در حوزه هویت ملی دانشآموزان بختیاری از نظر هویت زودهنگام و مهلتخواه بر گروه سوم برتری داشتند. نتایج با توجه به دیدگاه مارسیا(1966) و پینی(1992) مورد بحث قرارگرفت.